Προσαρμοσμένη αναζήτηση

05 September 2010

Κορεσμός: Το κλειδί για μια αποτελεσματική δίαιτα

Το γεγονός ότι η πρόσληψη λιγότερων θερμίδων είναι το κλειδί για να χάσετε βάρος είναι γνωστό. Αυτό που ίσως δεν είναι τόσο γνωστό είναι ότι για να αποφύγετε το φούσκωμα μια αποτελεσματική μέθοδος είναι να μειώσετε την πρόσληψη θερμίδων με τη διαχείριση της πείνας, που αισθάνεστε.





Ουσιαστικά μιλάμε για το συναίσθημα της πληρότητας. Με μια λέξη θα το αποκαλούσαμε ‘’κορεσμό’’.

Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί χορταίνετε με ένα μπολ δημητριακών αλλά μπορεί να φάτε τρία ντόνατς και να μην αισθανθείτε χορτάτοι, ο λόγος είναι τα συγκριτικά επίπεδα κορεσμού των τροφίμων αυτών.

Η Susanna Holt ανέπτυξε τη θεωρία για το δείκτη κορεσμού, που δημοσιεύτηκε στο European Journal of Clinical Nutrition. Λαμβάνοντας μερίδες των 240 θερμίδων , οι μερίδες αυτές κατατάσσονται ανάλογα με το πώς συγκρίνονται με μια φέτα άσπρου ψωμιού, στο οποίο αποδίδεται ένας βαθμός κορεσμού της τάξης του 100.

Τα δημητριακά έχουν ένα υψηλό επίπεδο κορεσμού, που εκτιμάται στα 209, ενώ στην κατάταξη το ντόνατ τοποθετείται στα 68. Είναι ενδιαφέρον ότι μια μερίδα βραστές πατάτες με μόλις 240 θερμίδες βαθμού προσφέρουν μεγαλύτερο κορεσμό (βαθμός 323) από τις τηγανητές πατάτες, που έχουν δείκτη κορεσμού μόλις 116.

Ο ρόλος της γεύσης

Ο David L. Katz, ειδικός σε θέματα διατροφής και απώλειας βάρους, παρουσίασε μια διαφορετική προσέγγιση για το πώς μπορούμε να βοηθήσουμε κάποιον να προσλαμβάνει λιγότερες θερμίδες και να χάσει βάρος με την κατανάλωση θρεπτικών και ισορροπημένων γευμάτων και χωρίς να βασανίζεται από το αίσθημα της πείνας.

Ο David L. Katz χρησιμοποιεί τη διαχείριση της γεύσης για να ελέγξει την όρεξη, όπως περιγράφει στο νέο του βιβλίο με τίτλο ‘’ Ο Ρόλος της Γεύσης στη Διατροφή’’.

Πώς να ελέγξετε την όρεξή σας

Η ποικιλία των τροφίμων που καταναλώνουμε στο πλαίσιο μιας δίαιτας μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο. Η πληθώρα των διαφορετικών γεύσεων σε ένα γεύμα υπερ-διεγείρει τα κέντρα όρεξης του εγκεφάλου με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε στην υπερφαγία πριν το αίσθημα κορεσμού, σημειώνει ο Katz, που είναι διευθυντής στο Κέντρο Πρόληψης του Yale, στο New Haven.

Η στρατηγική του βασίζεται σε μελέτες με αντικείμενο το αίσθημα του κορεσμού, οι οποίες έδειξαν την τάση να αισθάνεται κανείς πλήρης και να σταματάει να τρώει όταν οι γεύσεις στο τραπέζι είναι περιορισμένες και να κάνει ακριβώς το αντίθετο όταν υπάρχει ποικιλία γεύσεων.

Η έρευνα δείχνει ότι οι διαφορετικοί τύποι των γεύσεων, όπως το γλυκό, το αλμυρό και το ξινό, ενεργοποιούν τα δικά τους κέντρα όρεξης στον εγκέφαλο. Ο Katz υποστηρίζει ότι αυτός είναι ο λόγος που μπορεί να αισθανθείτε πλήρεις μετά την κατανάλωση ενός αλμυρού γεύματος αλλά παρόλα αυτά να εξακολουθείτε να έχετε ‘’χώρο’’ για επιδόρπιο.

«Όταν ενεργοποιείτε ένα κέντρο όρεξης, θα πρέπει να τρώτε μέχρι να νιώσετε πληρότητα. Αν ενεργοποιήσετε πολλά κέντρα ταυτοχρόνως, θα πρέπει να τρώτε μέχρι να επέλθει σε όλα τα κέντρα πληρότητα».






Ο Katz αποκαλεί το σημείο, στο οποίο επιτυγχάνεται κορεσμός, ‘’το σημείο γεύσης’’ και το πρόγραμμα διατροφής που προτείνει περιορίζει τα είδη των γεύσεων στη διατροφή, έτσι να επιτευχθεί κορεσμός χωρίς υπερκατανάλωση τροφής.

Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι μιλάμε για ένα μονότονο διαιτητικό πρόγραμμα. Υπάρχει αφθονία τροφών, με βάση τις άπαχες πρωτεΐνες, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα λαχανικά.
Πηγή

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More