Προσαρμοσμένη αναζήτηση

2/28/2013

Χρήσιμες συμβουλές για το διαβήτη

Ο διαβήτης είναι μία χρόνια ασθένεια που κάθε χρόνο πλήττει όλο και περισσότερα άτομα. 








Οριστική θεραπεία δεν υπάρχει, αντιμετωπίζεται με φάρμακα ή ινσουλίνη, ενώ σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του έχουν η διατροφή και η άσκηση.

Η προσεγμένη διατροφή στο διαβήτη  βοηθά στη διατήρηση των επιπέδων της γλυκόζης του αίματος σε σταθερά επίπεδα ή πιο απλά "ρυθμίζει το ζάχαρο". Παράλληλα συμβάλλει στη διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους, καθώς και στην πρόληψη των επιπλοκών από το διαβήτη, όπως είναι τα  καρδιαγγειακά νοσήματα.

Σε αντίθεση με τους μύθους και τις ανακρίβειες που ακούγονται, που θέλουν τη διατροφή του διαβητικού ατόμου ιδιαίτερα περίπλοκη, με αποκλεισμούς ολόκληρων ομάδων τροφίμων και με εξεζητημένα -και ενίοτε ακριβά- τρόφιμα, η διατροφή που πρέπει να ακολουθήσει ο διαβητικός δε διαφέρει από το πρότυπο της Μεσογειακής διατροφής, με λίγη παραπάνω προσοχή, φυσικά.

Γενικές συμβουλές για διαβητικούς:

  • Να κάνετε 5-6 μικρά γεύματα μέσα στη μέρα παρά 2-3 μεγάλα
  • Να τρώτε συχνά: όσπρια, φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, πολύσπορο ψωμί
  • Να καταναλώνετε ψάρι (2 φορές/εβδομάδα), θαλασσινά και άπαχο κρέας
  • Να προτιμάτε τα γαλακτοκομικά που είναι χαμηλά σε λιπαρά πχ γιαούρτι 2%
  • Μπορείτε να τρώτε ανάλατους ξηρούς καρπούς (εκτός από κάσιους)
  • Μην τρώτε πέτσες, λίπη, βούτυρα, λαρδί και άλλα κορεσμένα λίπη
  • Αποφύγετε τα γλυκά που πλούσια σε ζάχαρη
  • Όχι αναψυκτικά ή χυμούς (νέκταρ) με ζάχαρη
  • Όχι αλάτι
  • Αλκοόλ*: επιτρέπονται 2 ποτήρια για άνδρες και 1 για γυναίκες/ημέρα. Πιείτε το ποτό παράλληλα με το γεύμα, όχι με άδειο στομάχι
  • Αποφύγετε τα λικέρ και τα πολύ γλυκά κρασιά όπως είναι η μαυροδάφνη.

*Προσοχή γιατί  το αλκοόλ γιατί κρύβει τα συμπτώματα της υπογλυκαιμίας


Γλυκαιμικός Δείκτης

Επιπλέον ο διαβητικός θα ακούσει συχνά τις φράσεις "γλυκαιμικός δείκτης" και "γλυκαιμικό φορτίο". Τί είναι αυτά;

Με λίγα λόγια, ο γλυκαιμικός δείκτης είναι ένα εργαλείο που δείχνει πόσο γρήγορα ανεβαίνει η γλυκόζη (το ζάχαρο) του αίματος μετά από την κατανάλωση ενός συγκεκριμένου τροφίμου.Το γλυκαιμικό φορτίο αναφέρεται σε ολόκληρο το γεύμα

Οι διαβητικοί είναι καλό να προτιμούν τροφές με χαμηλό** (κάτω από 55) και μεσαίο γλυκαιμικό δείκτη (55-70) και να αποφεύγουν αυτές με υψηλό δείκτη(70 και άνω). Ενδεικτικά αναφέρονται μερικά τρόφιμα από κάθε κατηγορία.


Χαμηλού γλ δείκτη

φακές
κεράσια
γιαούρτι
ροδάκινο
γάλα
δαμάσκηνα
μήλο


Μεσαίου γλ δείκτη

ψωμί σίκαλης
σταφύλια
πορτοκάλια
σύκα
βρώμη
βερύκοκο
ζυμαρικά 


Υψηλού γλ δείκτη

άσπρο ψωμί
ρύζι
πατάτες
κορν φλεικς
μπισκότα
ποπ κορν

**πρωτεϊνούχες τροφές όπως το κρέας, το ψάρι, το αυγό έχουν γλ δείκτη 0.

Δηλαδή ο διαβητικός πρέπει να στερηθεί για πάντα ορισμένες τροφές όπως το ρύζι ή το ψωμί;

Όχι. Οι τροφές υψηλού γλυκ. δείκτη - η οποίες δεν περιέχουν κορεσμένα λιπαρά ή αλάτι πχ ρύζι- μπορούν να καταναλωθούν παράλληλα με τροφές χαμηλού δείκτη ώστε να υπάρξει μία εξισορρόπηση .
πχ  ψωμί με κρέας, ρύζι με σπανάκι, πατάτες και λαχανικά

Σε κάθε περίπτωση αυτό που χρειάζεται περισσότερο είναι να μη γίνονται υπερβολές στις ποσότητες των τροφίμων που καταναλώνονται, και να μην επιβαρύνονται με το μαγείρεμα (όχι πολύ αλάτι ή κύβοι μαγειρικής, όχι βούτυρα και λίπη-μόνο ελαιόλαδο, όχι τηγάνισμα κλπ). 
-->

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More